Wat houdt duurzaamheid eigenlijk in voor de bloemisten? Hoe ziet een duurzame bloemist eruit? En wat kan de bloemist doen om duurzamer te zijn?
Dit is zeker niet minder complex dan in andere branches. Duurzaamheid ligt op een breed spectrum met vele variabelen. Wordt jouw verpakkingsmateriaal in de buurt gerecycled? Wat is de herkomst van de bloemen? En welke schoonmaakmiddelen worden er gebruikt? Etc. etc.
Waar moet je beginnen? En hoe gaan we als bloemisten hier verantwoord mee om?
Hierover sprak Lilian Janssen, eigenaar van Afscheid met Bloemen en Nizza Bloembinders, op de duurzaamheidsbijeenkomst van de VBW.
Het belang van duurzaam ondernemen behoeft onderhand geen uitleg meer. Duurzaamheid is essentieel voor het milieu en de toekomst van onze planeet. Toch blijft het onderwerp vaak onderbelicht in ons dagelijks leven, waar de korte termijn en hoofdtaken de overhand nemen. Lilian deelt hoe zij hiermee om is gegaan:
“In 2018 ben ik begonnen met het onderzoeken van de Barometer Duurzame Bloemist, omdat ik vond dat wij, als grotere, zakelijke bloemist, niet achter mochten blijven.” Mijn compagnon had twee eisen: het mocht geen geld kosten en niet te veel tijd in beslag nemen.
Het lijkt namelijk soms alsof niemand vraagt naar duurzaamheid, en het dus de normale bedrijfsvoering niet voldoende ondersteunt. “Toch is de waarheid gebleken dat het ons bedrijf niet alleen kan verbeteren, maar ook geld kan helpen besparen.”
“Een goed voorbeeld hiervan kwam uit een van de grootste obstakels: het groenafval. De transportkosten waren hoger dan de stortkosten, wat ons dwong om creatief na te denken over oplossingen. We hebben uiteindelijk een grote container gevonden die efficiënt was voor het afvoeren van ons afval en daardoor goedkoper was. ” Deze besparing hielp ons om de kosten voor certificering te dekken.”
In 2018 waren er ook andere obstakels. Zo was het van weinig leveranciers duidelijk of zij duurzaamheidscertificaten hadden. Ook dat is makkelijker geworden volgens Lilian:
“Vandaag de dag zien we dat steeds meer leveranciers hun duurzaamheidscertificaten up-to-date houden en dat maakt het proces aanzienlijk makkelijker.” Het is nu veel minder tijdrovend dan vijf jaar geleden om de duurzaamheid van onze inkoop te monitoren. De eisen worden steeds strenger, maar daardoor verbeteren ook de producten die wij ontvangen.”
Ondanks de winsten voor bedrijf en milieu is het vaak nog geen “moeten”. Wetgeving loopt vaak achter, maar er komen grote veranderingen aan die ons ook zullen raken. Grote bedrijven en overheden zijn zich bewust van hun impact op het milieu en eisen duurzaamheid van hun leveranciers. De uitvaartwereld, die voor ons allemaal belangrijk is, begint ook kritisch naar de bloemen te kijken en eist duurzame oplossingen.
Lilian vertelt: “Als lokale bloemisten kunnen we ons niet veroorloven om achter te blijven. We moeten samenwerken en onze stemmen laten horen om een impact te maken. Onze gezamenlijke inspanningen kunnen ons helpen om niet weggevaagd te worden door de grote concerns die de kracht hebben om de sector te veranderen.”
“Samen kunnen we werken aan een leefbare planeet en de ambachtelijke waarde van onze bloemen bewaken. Laten we de verantwoordelijkheid nemen en stappen zetten richting een duurzame toekomst in de bloemisten sector.”